Zátěžové koberce stále patří mezi nejčastější způsob pokrytí podlah v komerčních prostorách. Setkáte se s nimi v pojišťovnách, bankách, hotelích, restauracích, obchodech, na úřadech. Vyrábějí se v mnoha dekorech, snadno se pokládají, jsou odolné, pohlcují špínu z bot, tlumí rušivé zvuky. Pojďme si ukázat, co je liší od běžných koberců, z čeho se vyrábějí a jaké jsou jejich výhody.
Odolnost a bezpečnost
Zátěžové koberce disponují atestem na schody, hořlavost a pojezd kolečkových židlí a splňují nároky požárních i bezpečnostních norem. Hlavním rozdílem oproti běžným kobercům do domácnosti je odolnost proti opotřebení v běžném komerčním provozu, tedy při velkém pohybu lidí a náporu kancelářských židlí. Dalším rozdílem je důraz na požární bezpečnost – zátěžové koberce například nesmí začít hořet od nedopalku cigarety.
Ale oproti zažitému názoru se tyto koberce hodí i do bytových prostor, hlavně hal, předsíní, chodeb atd. Ale na trhu jsou i krásně barevné zátěžové koberce s jemnější strukturou vhodné i do dětských pokojů, heren a kuchyní.
Čisticí zóny
Vlastní podkategorií zátěžových koberců jsou koberce vhodné do tzv. čisticích zón, kde je jejich úlohou zachytit co nejvíce vody a nečistot z podrážek bot, aby se špína zvenčí neroznášela dále do interiéru. Setkáte se s nimi např. u vchodů do úřadů, škol, obchodů, panelových domů či jiných bytových i nebytových prostor. Čisticí zóny je vhodné olemovat gumovou hranou a podlepit protiskluzovou (gumovou) vrstvou, která zabrání sklouznutí či shrnutí koberce.
Role nebo čtverce
Běžně se setkáte se zátěžovými koberci v metráži v základní šíři 4 m a v doplňkových šířích 2 m a 5 m. Koberce vhodné pro čisticí zóny se nejčastěji prodávají v metrážích o šířích 1 až 4 m a také v podobě rohoží o různých rozměrech.
Pro pokrytí velkých ploch můžete uvažovat také o kobercových čtvercích o běžné velikosti 0,5 x 0,5 m. Jedná se o samostatnou kategorii textilních podlahových krytin, jejíž nepochybnou výhodou je možnost snadné výměny poškozené části za nový kus.
Zátěžové koberce najdete v nabídce renomovaných firem, např. u prodejce Svět podlah společnosti Supellex.